Il Tabarro/ Suor Angelica
Giacomo Puccini
Płaszcz i Siostra Angelica dwie jednoaktówki operowe z cyklu Tryptyk
Premiera 27 listopada 2013, Centrum św. Jana, Gdańsk
OBSADA:
Suor Angelica ANNA FABRELLO
Giorgietta DELFINA SKARBEK
Michele MIŁOSZ GAŁAJ
W pozostałych rolach studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku: Małgorzata Bąk,
Róża Borzdyńska, Natalia Brodzińska, Magdalena Chmielecka, Monika Cichocka, Karolina Iwańska, Agnieszka Jastrzębska, Milena Kanabus,
Karolina Karcz, Maria Malinowska, Magdalena Nanowska, Katarzyna Okońska, Emilia Osowska, Dalia Plewa, Klaudia Trzasko, Paulina
Wilczyńska, Li Yue, Janusz Bazylewicz, Michał Grabczuk, Mateusz Kołos, Marcin Miloch
Chór Szkoły Muzycznej w Gdańsku-Wrzeszczu
Orkiestra symfoniczna TUTTA FORZA
Kierownictwo muzyczne RAFAŁ KŁOCZKO
Reżyseria NATALIA KOZŁOWSKA
Fragment recenzji Łukasza Rudzińskiego https://kultura.trojmiasto.pl/Operowe-dramaty-w-Centrum-sw-Jana-Plaszcz-i-Siostra-Angelica-n74848.html
„Płaszcz” jest dramatem miłosnym bez happy endu – ginie kochanek Giorgietty – Luigi – z rąk zdradzonego przez nią Michele. W tej jednoaktówce wydobyto na pierwszy plan emocje i namiętności bohaterów, w tle prezentując życie zwykłych ludzi. Nim jednak dojdzie do dramatycznego finału, artyści kreślą obraz rozładowywanej na Sekwanie barki, na której dla Michele’a pracuje m.in. tragarz Luigi – kochanek jego żony. Giorgietta miota się między powinnością wobec niekochanego, podstarzałego męża a namiętnością wobec kochanka.
„Siostra Angelica” pełna jest liryzmu i wspaniałych wokalnych popisów. Brawurową, targaną wielkimi emocjami tytułową bohaterkę kreuje sopranistka Anna Fabrello – to wybitna rola. Jej Siostra Angelica jest przejmująco nieszczęśliwa, ale nie przerysowana. Świetną grę aktorską i ciekawy śpiew prezentuje Małgorzata Bąk, jako Księżna, krewna Angeliki (duet Angelica – Księżna to najlepsza scena spektaklu). Tej dwójce perfekcyjnie prowadzonych postaci towarzyszy bardzo równy, dobry chór sióstr zakonnych, na czele z Przeoryszą (Emilia Osowska). Reżyserka Natalia Kozłowska w tym wypadku niemal zupełnie zrezygnowała z rekwizytów, nie licząc „świętego obrazu” nad sceną, klęcznika, stolika, czy symbolizujących świece lampek trzymanych przez siostry. Na finał spektaklu pozwoliła całemu kościołowi św. Jana rozbrzmieć dramatycznym wezwaniem Angeliki o wybaczenie w postaci kilkudziesięciu gardeł – chóru dziecięcego, chóru żeńskiego i męskiego, umieszczonych na różnych piętrach kościoła.
Obie jednoaktówki przekonują, że klasyczne wystawianie opery nie oznacza, że będzie staroświecko czy kiczowato. Reżyserka wraz z dyrygentem, stworzyli piękny świat teatralnej magii, pełny emocji, nasycony ludzkimi dramatami i talentami śpiewaków. Gwiazdą wieczoru była Anna Fabrello, jednak bohaterami byli wszyscy wykonawcy, którzy kolejny raz udowodnili, że bez wielkiej machiny inscenizacyjnej
historie w operze można opowiedzieć prawdziwie. Tylko (i aż) tyle. „
OBSADA:
Suor Angelica ANNA FABRELLO
Giorgietta DELFINA SKARBEK
Michele MIŁOSZ GAŁAJ
W pozostałych rolach studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku: Małgorzata Bąk,
Róża Borzdyńska, Natalia Brodzińska, Magdalena Chmielecka, Monika Cichocka, Karolina Iwańska, Agnieszka Jastrzębska, Milena Kanabus,
Karolina Karcz, Maria Malinowska, Magdalena Nanowska, Katarzyna Okońska, Emilia Osowska, Dalia Plewa, Klaudia Trzasko, Paulina
Wilczyńska, Li Yue, Janusz Bazylewicz, Michał Grabczuk, Mateusz Kołos, Marcin Miloch
Chór Szkoły Muzycznej w Gdańsku-Wrzeszczu
Orkiestra symfoniczna TUTTA FORZA
Kierownictwo muzyczne RAFAŁ KŁOCZKO
Reżyseria NATALIA KOZŁOWSKA